Kemisk graviditet

När jag pratade med Sahlgrenska när jag börjat blöda och helt plötsligt testat negativt nämnde sköterskan att det eventuellt var en kemisk graviditet. Hon förklarade lite snabbt men jag förstod inte riktigt. Kemisk graviditet låter ju som om man inte är gravid på riktigt, som att kroppen lurar en. Nu har jag googlat runt en del, inte blivit så mycket klokare av svenska sidor men på de amerikanska finns mer information. 
Detta har j
Kemisk graviditet är en vanlig graviditet som ger positivt graviditetstest vid urin eller blodprov men det blir ett såpass tidigt missfall att ett ultraljud aldrig kan visa en graviditet. En kemisk graviditet är alltså ett missfall som inträffar tidigare än vecka fem. Ägget blir alltså befruktat och fäster i livmodern men fortsätter inte att utvecklas.  Motsatsen till kemisk graviditet är alltså klinisk graviditet som betyder att graviditeten kan upptäckas via ultraljud med fosterstrukturer och hjärtslag. 
 
Varför det blir en kemisk graviditet är av samma skäl som andra missfall sker, på grund av kromosomavvikelser. Tyvärr verkar det inte finnas några studier som visar att det går att undvika kemisk graviditet utan man bör tänka som man brukar göra när man försöker att bli gravid. 
 
Jag har också läst att många som inte gör graviditetstest aldrig förstår att de fått ett tidigt missfall utan att man tror att det är en vanlig mens. För min del gick det inte att misstolka, det var ingen vanlig mensblödning utan den var mycket kraftigare och innehöll många klumpar. För vissa kan det säkert vara så, testar man för tidigt kan man få ett positivt besked som sedan övergår och blir negativt. För egen del hade jag inte velat vänta längre (testade på läkarens rekommenderade testdag) och man vill väl veta om man blivit gravid även om man tyvärr snart genomgår ett missfall? 
 
Nu försöker vi lägga detta bakom oss och det känns lite lättare nu när vi vet lite mer. Förhoppningsvis ger mötet med läkaren i augusti oss lite mer klarhet. Tills dess är det väl bara att njuta av sommaren och hoppas att det kommer en sommar då vi får busa med en liten egen going. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

narlangtanblirforstor.blogg.se

En blogg om IVF-försök, adoptionsköer och om ofrivillig barnlöshet.

RSS 2.0