Temadagen

Igår bjöd AC Göteborg in till Temadag och jag och min goa mamma var där. Det var föreläsningar en hel lång dag och vi var helt slut på vägen hem. Vi satte på Anna Mannheimer och Peter Apelgrens sommarprat men jag fick pausa hela tiden för vi kom på så mycket att prata om.
 
Jo, Anna Mannheimer, som själv är adoptivmamma, var moderator och det skötte hon med bravur! Vilken härlig människa! Över lag tyckte jag att det var en mycket bra och givande dag. Otto Wesphal inledde dagen med att föreläsa om adopterade barns tillväxt och tidiga pubertet. DÄR var det en massa jag inte visste om. Väldigt matnyttigt!
Strax efter en stor kopp kaffe intog Anders Jansson talarposition och det är han som står bakom tv-serien Alice från Kina. Vi fick se snuttar från filmen och han berättade öppenhjärtigt hur det var när de, för 16 år sedan, adopterade söta lilla Alice från Kina. Han var väldigt trevlig att lyssna på och han kändes väldigt ärlig och kärleksfull. Nu är den lilla flickan hela 17 år och har flyttat hemifrån :) Filmens speaker är Alice storasyster har sänts på barnkanalen. Självklart köpte vi filmen!
Lunchen serverades på en seglarrestaurang intill och vi fick sällskap av två trevliga tjejer till bords. Den ena av dem berättade om deras adoptionsresor till Sydafrika men också om utmaningarna som de fick tampas med nu, när tjejen var i puberteten. Jo, allt är tyvärr inte guld och gröna skogar bara för att man önskat barn länge och till slut får sitt älskade barn...
 
 
Gunilla Cederholm Wilhelm var näst på tur och hon talade om trots och frigörelse. Otroligt intressant! När det gäller adopterade barn är det ju svårt att veta om trotsen och det jobbiga beror just på det som det barnet gått igenom eller om det inte alls är adoptionsspecifikt. Det kan ju vara svårt att veta vad som är vad.... Hon är dock tydlig med att berätta att tyvärr div instanser som BUP och soc är dåliga på att "diagnostisera" barn med anknytningsproblematik utan "skyller" på adhd t.ex... Hon verkar vara en klippa med en enorm erfarnhet av dessa frågor.
Sist pratade två kvinnor från Göteborg som arbetade med familjestöd. De visade på två modeller hur de kunde stödja barnfamiljer. Tyvärr gav mig just den föreläsningen inte särskilt mycket, det var många självklara saker som jag själv känner till i och med mitt arbete som lärare.
 
Fick även tillfälle att prata med personal från AC då jag fick stött och blött lite med mina tankar kring land. Jag fick även bekräftat att vi hade full koll på vad som händer när vårt medgivande är klart. Skönt!
Träffade på några andra kända ansikten också, vilket var väldigt trevligt. Bland annat vår ledare för föräldrautbildningen, ett par som vi gick tillsammans med och en bloggare/facebookvän. Just de där små mötena med andra i någorlunda samma situation är otroligt värdefullt.
 
 
AC biståndsavdelning var där och sålde lotter till förmån för sin biståndsverksamhet. I potten fanns ett gäng stora och små Bukowski-nallar och de är ju såååå fina! Vi tog båda sex lotter för 100kr och döm om vår förvåning när mina två första lotter var vinster! Och mamma, hon fick minsann tre! Det var nästan så att vi fick lite dåligt samvete som tömde halva korgen med smånallar...
Men detta innebär ju faktiskt, att första gosedjuren till vårt blivande barn nu finns i vårt hem. Förhoppningsvis får en av dessa små söta nallar hamna på posten och få flyga över halva jordklotet och fram till vårt barns händer. Vilken härlig känsla!
 
 
 
viskaadoptera.blogg.se
2015-11-16 @ 22:27:54
URL: http://viskaadoptera.blogg.se/

Oj, lät väldigt intressant. Vi har själv gått utbildning hos Gunilla och tyckte det var väldigt intressant och givande.

Läs gärna vår blogg Viskaadoptera.blogg.se

viskaadoptera.blogg.se
2015-11-16 @ 22:34:54
URL: http://viskaadoptera.blogg.se/

[email protected]

Är i samma sits som er, maila gärna

viskaadoptera.blogg.se
2015-11-16 @ 22:34:55
URL: http://viskaadoptera.blogg.se/

[email protected]

Är i samma sits som er, maila gärna




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

narlangtanblirforstor.blogg.se

En blogg om IVF-försök, adoptionsköer och om ofrivillig barnlöshet.

RSS 2.0