Nationalpark

Idag kom vi hem från två dagars äventyr i regnskogen. Klockan 8 hämtade Val oss i hans kusins gamla Peugeot från 1989. Med dessa vägar behövs det stora bilar så detta blev ju ett äventyr i sig..
Efter en resa på cirka sex timmar var vi framme i Andasibe.  Vi bodde på Vakuna Forrest Lodge, som norskarna tipsat oss om och vi var väldigt nöjda! 9 km in på en smal grusväg, ocg mitt i regnskogen hade de byggt upp detta ställe. Riktigt fräckt!

Tidigt på fredagsmorgonen åkte vi till nationalparken som ligger ett par kilometer från vårt boende.  Där möttes vi av en guide, Patrick, som Val fixat åt oss. "En av de bästa guiderna där", sa han. Vi betalade entré (som går till att underhålla lederna) och avgift till guiden och sedan gick vi in. De största delen av turen på 4 timmar gick vi pp en led eller liten stig, men rätt som det var fick vi vandra i skigen utan stigar. Tydligen är vilda djur inte tillräckligt uppfostrade att hålla sig i närheten av upptrampade stigar 😂

Det tog inte lång tid innan guiden viskade "indrie" och pekade in i en snårig skog. Vi följde efter och där stod ett gäng holländare och spanade upp i trädkronorna. Och långt där uppe såg vi den!

Inte lätt att få bra kort från mobilen när de är så högt upp. Kort därefter kom ytterligare en! En av guiderna som var där spelade upp inspelat indriläte och efter en stund började de båda två att skrika ett högt (riktigt högt) läte som lät nästan som en siren. En kort stund därefter hörde man längre bort att andra indris svarade. Fräckt! Tydligen kan deras ljud höras tre kilometer bort (så vi fick nästan hålla för öronen). Enligt Val kan indrin varna människor för kommande cykloner. Ett par dagar innan blir det tydligen ett himla liv på dem! Det sägs att döda människors själar lever vidare i indrisarna så människor här värdesätter de väldigt högt.  Tyvärr är denna lemurarten starkt utrotningshotad, endast ca 1000 finns kvar och de allra flesta i området där vi var.
Vidare på turen fick vi se ytterligare en lemur -Golden Lemur, och dessa levde längre ner i i buskarna och på marken så de kom vi närmare.

Såna fina djur!

Gissa vad detta är för djur?

Det var inte lätt att upptäcka men guiden gjorde det! Det är två fåglar som ligger tätt ihop och som kamouflerat sig mot löven på marken. De ligger så tätt och spegelvänt mot varann att det ser ut som en stor fågel. Precis som lemurer kan man bara hitta dessa arter här på Madagaskar.
En boa på en och en halv meter fick vi se också... urk....

Efter fyra timmars vandring var vi gott möra i benen (tack och lov för bra bärsele) men vi avslutade på en liten ö som tillhör hotellet där vi bor.  Lemur Island kallas det och vi fick åka kanot i 50 meter (inte långt...)  Där finns 27 lemurer, de flesta har dock blivit orädda för människor och brukar därför hoppa upp på besökarna.  Det var kul men kändes en smula turistiskt.  Dock drivs det inte bara för att tjäna pengar utan ungarna placeras sedan ut runt om i skogarna så att beståndet håller sig.

Vi var verkligen helnöjda med den dagen, upplevelser vi antagligen aldrig får vara med om igen.

En helt okej utsikt att vakna upp till.  Och jag kan berätta att jag sov väldigt gott av att höra ljuden från regnskogens djur utanför!