Medgivarutredningen

Idag var det dags för första ordentliga mötet hos familjerätten i vår hemstad. Jag var visst lite nervös innan men maken var lugnare. Det är ju en väldigt speciell sits vi sitter i, en vilt främmande person ska lära känna oss för att ge ett förslag till socialnämnden som inte heller känner oss, som i sin tur ska besluta om vi har rätt att bli föräldrar eller inte. Egentligen är det ju inte så konstigt, någon behöver ta barnens parti, för utredarens uppgift är ju att ta reda på om vi är lämpliga som föräldrar. Tyvärr kan man ju önska att det inte bara är vid adoptioner som föräldrar ska utredas men det är ju en annan diskussion... 
 
I alla fall. Mötet var mest ett lära-känna-möte där hon snuddade vid i princip alla frågor som vi kommer att ställas för senare i utredningen. Det kändes lite smått onödigt att i en och en halv timma prata om sådant vi ändå kommer att gå in på djupet senare men jag tror att hon ville kolla lite så att vi var helt beslutna om att vi ville adoptera. När jag blev gravid hann vi ju ringa och avboka tiden så hon vet ju om vad som har hänt. Kanske var det därför hon bara snuddade vid frågorna nu? 
Vi fick i alla fall planerat in alla våra möten, både parsamtalen, de enskilda, hembesöket och träffen med våra familjer och vänner. Jag blev rätt besviken över att det drar ut på tiden, jag hade hoppats på att utredningen kunde vara klar på ett par månader. Som det verkar nu ska utredningen att vara klar att nämnden ska ta ett beslut i början av december. Tycker inte ni att det låter långt? 
Jag tror att det var 6-7 träffar bestämda och man kunde ju hoppas att det kunde genomföra dessa med tätare intervaller men inte det. Jag antar att de behöver tid till mer akuta ärenden och jag får väl trösta mig med att de kan hjälpa barn och familjer som har det svårt istället. Har vi väntat så långe kan vi väl lika gärna vänta lite till. I det stora hela är ju inte det halvåret sååå lång tid.
Malin
2015-06-23 @ 06:39:57

Åh 6 månader går så sjukt fort! Och tänk att varje möte innebär 1 steg närmare ert barn, hur häftigt som helst :) jättespännande! Här har du en som kommer läsa om du fortsätter skriva :)

Svar: Precis som du skriver, varje möte är ett steg närmare vårt älskade barn. Vi ska försöka att fokusera det det :)
None None

Tvaskablitre
2015-06-23 @ 20:37:20

Vi hade nog ca 4-5 månaders utredningsprocess i vår kommun. Så med tanke på att Sverige stannar i sommar tycker jag ändå den tiden ni fått låter hyfsat rimlig. Mycket ska skrivas och sammanställas och nämnden som godkänner er har inte möten varje dag. Stort lycka till på vägen!

Svar: Jo, sommaren ställer ju till det lite. Plus att utredaren ska ha tre veckors semester i oktober så det är klart allt det tar tid. MEN en dag kommer det kännas som ingenting :) och all denna väntan är ju såååå värd!
None None

Miss Hultgren
2015-06-30 @ 20:59:33
URL: http://Www.misshultgren.blogspot.se

Hej! Vår utredning gick fort. Tror den gick på 3 månader men då gjorde vi den på hösten och då var det ingen semester inblandad. Skönt att ni har tagit det första steget :). Jag läste ditt senaste inlägg men kunde inte kommentera det av någon anledning. Jag känner igen mig så väl men med tiden blir man så van vid frågan och nu känner jag mig så stark att jag säger "nej, vi kan inte få barn". Ha ha det är sjukt roligt att se reaktionerna eftersom personen blir skamsen och vrider på sig och förstår att de inte skulle ställt den frågan. Efter några sekunder säger jag att vi ska adoptera och då blir de lättade och säger vad roligt sen kan man berätta om processen. Det är så skönt när man väl kan göra det men det tog lång tid innan jag kände att jag kunde göra det. Ett tips 😃 // Sara

Svar: Det verkar väldigt olika från kommun till kommun det där med hur lång tid utredningen tar. Men det är ingen idé att gräma sig över det utan det får ta lite tid.
beroende på vem som ställer frågan kan jag nog svara lite olika. Men dagen då jag kan svara som du kommer säkert!

Bara en kvart efter att jag publicerade inlägget pratade jag med min bästa vän som precis börjat jobba med min granne (som vi känner lite ytligt sådär) och min granne hade då frågat om inte vi ska ha barn. min kompis (som varit med i hela vår process) svarade förvånat att hon inte vet.. Nu vet jag inte riktigt vad jag känner kring det, på ett sätt var det
skönt att själv inte behöva få frågan men jag uppskattar inte att det spekuleras bakom min rygg. Vill på något sätt bemöta hennes fråga men inte riskera att få henne att få dåligt samvete för frågan. svårt det där.
None None




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

narlangtanblirforstor.blogg.se

En blogg om IVF-försök, adoptionsköer och om ofrivillig barnlöshet.

RSS 2.0