Paradiset....

de sista dagarna har vi verkligen varit i paradiset. Ile Sainte Marie är verkligen helt underbart!
Vi hade först tre nätter på La Crique, ett underbart ställe inden nordvästra delen an ön. Men vi avbokade tre två sista inplanerade där för att ta in på Princesse Bora som vi fått tips om tidigare. Här trivs vi verkligen bra, otroligt välkomnande, fin pool,riktigt bra mat och ett fint spa. stranden är fin med palmer och kritvit strand men det var bättre att bada på La Crique.
Vi hade bokat två nätter på Princesse Bora och flyttade sedan till ett ställe på Ile aux Nattes som såg jättefint ut. Det var rätt dyrt men vi valde ändå att boka tre nätter där. Vi fick en stor bungalow för oss alla sex, precis vid en jättefin strand. Men bungalown var väldigt mörk, väldigt fuktig och luktade mögel och gammal källare. Brorsan som skulle bo på övervåningen möttes av ett lakan med fullt med vita små prickar, antagligen mögel. att det finns mygg och andra insekter i rummen får man nästan räkna med här på Madagaskar, men där var det värre än värst. blä! Definitivt inte värt de pengarna efter att vi haft så himla bra på Princesse Bora.
Så vi avbokade de två sista nätterna (fick betala en av nätterna vi inte utnyttjade) och är nu tillbaks på Princesse Bora. Underbart!
Innan vi åkte hit idag var vi ute på en utflykt till en sandö, en bit utanför Ile Sainte Marie. Ett sånt ställe, tala om paradiset! Turkost vatten, säkert 25-26 grader, kritvit sand och vi var nästan ensamma. Något att drömma sig bort till i vinter minsann !

....
Uppdatering 11/11
Hann aldrig uppdatera klart, men nu så..
Nu är vi i huvudstaden Antananarivo igen, sedan två dagar tillbaks. Vivinkade hejdå till de andra i torsdags morse och i fredags åkte vi själva. Flygresan insåg gick väl rätt bra för Elmer men det där med att sitta fastspänd var ju inte riktigt hans grej. Så fort han blev fast började han gråta. Des insta 20 minutrarna var det dessutom turbulens och det kändes som en evighet med en otröstlig liten kille på en trångt plan. Puh! Hur ska då hemresan gå....
Jo, vi är som sagt i huvudstaden och imorgon ska vi till,polisen för att påbörja arbetet med Elmers pass.
Hemresan är bokad till den 22 november så det närmar sig med stormsteg! 😍

Hemlängtan?

Hur går det med hemlängtan frågar många oss nu.. Men jo, det går rätt bra faktiskt. Måste säga att jag är förvånad att det gått så bra som det har gjort, jag som är så hemmakär.
Men jag tror att det är lite psykologiskt, det är ingen ide att längta hem, jag kan inte komma hem tidigare för det. Och det hade verkligen Varit jobbigt att längta hem och känna sig fast här.

Men nu måste jag allt erkänna att jag räknar dagarna till hemfärd. Imorgonreser vi till Ile aux nattes, den lilla ön söder om Ile Sainte Marie. Där är vi tre nätter (mina föräldrar och bror bara två nätter) och sedan tar vi flyget till Tana. Tyvärr kommer vi fram fredag eftermiddag och inrikesministeret som vi ska till har stängt för helg. Så vi får vänta tills på måndag morgon. Sedan hoppas vi att Hanitra kan speeda upp allt så att det går snabbt kch att vi kan åka hem den 22 november. Hanitra tror att det är möjligt, och jag skulle bli väldigt enviken om det inte gick men jag vet att det är rätt tight med tid tyvärr. Vi håller tummarna för lite bokningar på flygen så att vi kan ha is i magen och förhoppningvis kunna boka om vårt flyg tills dess. Håll tummarna för oss!

Vad är det jag saknar mest då?
Just nu är det nog en renbäddad skön säng. Kunna ta en dusch och känna sig fräsch. Kunna ta på sig nytvättade kläder som luktar gott. Att kunna sova lugnt och slippa ligga vaken och lyssna efter djur, eller vakna upp och vara myggbiten.
Jag saknar också maten, men inte lika mycket som jag hade trott. Vi ör väldigt nöjda med maten här, det är bra variation på den och det mesta väldigt gott. Men man blir lite trött på att äta ute. Jag vill fixa min egen mat, men mycket grönsaker till och sitta vid ett bord där det inte kryper myror på eller ha hundar vid fötterna.
Jag vill ha nån god kycklinggryta, jag vill ha kokt potatis och jag vill ha räkor en fredagskväll framför tvn. Jag saknar en god frukost, här är det oftatt en ljus luftig baguette, smaklöst smör och marmelad. Till det kan man ibland få färsk frukt (min räddning) och ev en croissant eller bulle med russin. Ingen större variation direkt...
Det blir mycket juice, vanligt vatten och Cola här. Det finns faktiskt Coca Cola här, men det smakar inte riktigt som det gör hemma. Jag vill ha ett glas Loka eller ett glas kall mjölk! Mmm...
och såklart längtar jag efter alla goa vänner och vår lilla katt Molly...

tänk, här sitter jag på Madagaskar, hit som jag längtat så länge, i så många år, och så längtar jag hem! Och nör vi väl kommer hem kommer det väl inte dröja länge tills jag längtar efter Madagaskar.  Efter den goa värmen, efter en god zeby-stek och det vänliga folket. Och såklart en THB.
De sista dryga två veckorna, så ska jag njuta, det lovar jag! ❤️

Ile Sainte Marie

Efter en minska sagt jobbig resa med fullproppad minibuss med minimalt med benutrymme (absolut inget för min långa bror och far med ryggproblem) och en skumpig resa med båt var vi i torsdags framme på Ile Sainte Marie.
Vi hade flax om hittade en kille med stor bil där vi fick plats allihop, plus alla våra stora väskor.
Redan efter några kilometer på ön gillade vi vad vi såg!
Efter cirka en timme i bil var vi framme vid vårt boende, La Crique. I en liten vik ligger detta ställe med 10-15 bungalows, alldeles vid stranden. Vattnet är sådär härligt blått och turkost och på stranden är det fullt av vita, fina koraller. Helt underbart! De två första dagarna bestämde vi oss för att bara vara kvar här och slappa och bada.

Idag ringde vi chauffören Philippe, som körde oss en timma norr ut, nästan högst upp på ön. Där finns tre naturliga bassänger Som är heliga. Innan vi kom till stranden fick vi betala en guide och vi fick också godkänna reglerna för stranden/bassängen. Reglerna var ungefär att det var förbjudet att ha skor eller sandaler på sig (Ajaj i varm sand och hårda klippor), man fick inte bära guldsmycken, inte kissa eller bajsa i vattnet, och man fick inte heller ha mens... Knepigt..
Den tredje och den största poolen vi kom till var den absolut bästa och det var där vi skulle bada. Höga goa vågor, kritvit finkornig sandstrand och turkost vatten. Paradiset! Dessutom kom vi dit tidigt och var där ensamma ett tag. Underbart!

Lyckas inte få in en bild, konstigt.. Tar det en annan dag!

Efter en härlig badtur tog vi lunch där vi åt grillad fisk. Jättegott!
Vi fick också en tur igenom byn. En by som såg väldigt liten ut men där bodde visst cirka 600 människor. Det var fint att få gå igenom byn, känna atmosfären, heja på befolkningen och se hur de har det. Det är helt otroligt så litet och enkelt de bor. De flesta husen var små trähus med tak av blad, utan el och med en storlek av kanske 10 kvadratmeter. Där låg dem och vilade eller pratade...

Idag bestämde vi oss faktiskt för att avboka våra två sista nätter här och istället spendera de på Princesse Bora Lodge & Spa. Det är ett större komplex med både fin strand och pool. Vi är inte missnöjda här, tvärtom, men när vi ändå är här på ön vill vi testa så mycket som möjligt, då är det kul med variation! Att stället har spa ger ett extra plus! Jag ska unna mig flera goa behandlingar! Som jag ska njuta

narlangtanblirforstor.blogg.se

En blogg om IVF-försök, adoptionsköer och om ofrivillig barnlöshet.