Sorgen över att vara barnlös

Det här med barnlöshet är ett ämne som det tyvärr fortfarande är lite tabu att prata om. Fast att offentliga personer blir mer öppna med det och att man kan läsa om det i både tidningar, böcker och på nätet är det fortfarande lite hysch hysch om det. Se på mig t.ex, jag bloggar anonymt just på grund av att jag inte vill att mina gamla klasskompisar, släkt och andra bekanta ska veta att vi har problem. Kanske är de något de redan listat ut eller anar men jag är fortfarande inte tillräckligt modig för att skriva ut det offentligt. Dels tycker jag att det är jobbigt att folk tycker synd om oss, dels orkar jag inte prata om det med mer än de närmsta men främst för att jag tycker att det är pinsamt. Det känns ju som att "alla andra" får barn till höger och vänster och vi vill ju till syvende och sist vara som alla andra. Man har ju hört att kvinnor känner ska mindre kvinnliga om de inte har förmågan att bära och föda fram ett barn och att männen känner sig omanliga om de inte kan göra sin kvinna gravid. Dessa känslor är nog väldigt vanliga och något som jag antagligen har inom mig. Det primära när det gäller intertiliteten känner jag är att vi aldrig kommer att få glädjen över att se vårt barn nyfött med en härlig blandning av mig och min mans egenskaper. 
När vi gick föräldrautbildningen inför adoption pratades det en hel del om sorgeprocessen nör det gäller barnlöshet. Anders Möller skriver i sin bok "Barnen som aldrig blev": 

Det svåra med den kris som kommer när man är barnlös är att den kommer långsamt. Det är en successiv känsla av katastrof. Man svänger mellan hopp och förtvivlan, det blir en långdragen och otydlig kris som har en början men kanske inte ett slut”   

Hoppet är ju det sista som överger en men tyvärr är det hoppet som gör att vår sorgeprocess tar sådan tid. Men hur slutar man att hoppas när man så gärna vill? 

Sorgebearbetningen för verkligen upp och ner. Man slungas hit och dit i tankarna hela tiden. under hela livet som barnlös kommer det antagligen att kännas så. Nu har ju se flesta av våra vän er barn, både ett och två. ONT! Snart kommer småsyskon och yngre vänner att stadga sig och få barn. ONT! Om kanske 15-20 år när förhoppningsvis den största sorgen lagt sig är det dags för våra vänner att få barnbarn. Livets efterrätt? ONT! Vid ålderns höst, man kanske blir ensam utan partner. Då de andra vännerna har barn och barnbarn som kommer på besök. ONT igen... Nu tänker jag inte främst på oss när jag skriver detta, vi är ju fast beslutna om att få barn, på biolohisk vög eller via adoption. Men de finns ju de som förblir ofrivilligt barnlösa där den här sorgen ständigt kommer att göra sig påmind. 

 

Jag hoppas att jag en dag vågar att berätta om vår resa för vem som helst. För vem som helst kan råka ut för detta. Vår barnlöshet beror inte på något dumt vi gjort eller ätit, vi kan helt enkelt inte göra något åt det och det kan hända vem som helst. Tills dess hoppas jag att samhället blir mer öppna med problemet ofrivillig barnlöshet. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

narlangtanblirforstor.blogg.se

En blogg om IVF-försök, adoptionsköer och om ofrivillig barnlöshet.

RSS 2.0