När man börjar gråta i affären...


Igår fick vi bekräftelsebrevet från Adoptions Centrum kch det hela börjar bli lite mer verkligt. Innan jag jag lite tänkt "om vi får barn" men nuu kan vi faktiskt tänka "när vi för barn". Vi är numera ett namn i AC:s kö, eller rättare sagt ett nummer. Och jag antar att det är rätt många nummer före oss... 
 
Hur som helst, vi väntar middagsgäster ikväll och när jag var i den stora affären för att handla hände något speciellt. Jag står i fruktdisken och eftersom jag var ute rätt tidigt och det var inte mycket folk där. Rätt som det var hör jag ett litet barnskratt av av ren reflex (tänker man på barn dygnet runt kan man inte låta bli att titta nör man ser ett) tittar jag var lätet kom ifrån. Ser två föräldrar och deras underbart söta dotter i kanske 1,5 års åldern. Hon var så otroligt fin, med små söta tofsar av svart hår och ett sprudlande leende. Hon och hennes föräldrar kommer från något asiatiskt landning jag tänkte spontant Sydkorea. Jag kunde inte sluta titta på den lilla flickan med dockasikte och det kändes som att jag stod där på kanske 8 meters avstånd och log mot henne i en evighet. Alla runtomkring var antagligen helt ovetandes om vad som hände inom mig, ett varmt pirr i magen som övergick till fina små tårar i mina ögon, Antagligen var det bara en kort stund jag stod så men under denna korta stunden fick jag en sån härlig känsla, jag vill ha ett barn från Sydkorea! 
 
När vi har pratat med vänner och familj om apotion har de flesta frågat om vi har tänkt på något särskilt land. Men nej, det har vi inte gjort. Vi vill försöka att undvika att stå i kö i 5-6 år och vi vill heller helst inte vistas i landet i mer än ett halvår. detta är våra första tankar, när vi närmar oss beslut kanske vi ändrar oss. Sydkorea har rätt stränga krav på adoptionsföräldrarna, se här: 
 
  • Ingen av makarna ska vara äldre än 42,5 år när ansökan skickas till Sydkorea. Undantagsvis kan makar upp till 48 år ansöka om adoption i Sydkorea. Undantag kan göras om båda makarna har sydkoreanskt ursprung, om en eller båda är adopterad eller om makarna redan tidigare adopterat i Sydkorea. Varje ärende ska prövas av ansvarigt ministerium. 
  • En av makarna måste vara svensk medborgare.
  • Åldersskillnad mellan makarna får vara högst 7 år. 
  • Minst 3 års äktenskap krävs. (Sambotid räknas inte.) 
  • Båda ska ha minst 11-årig skolutbildning. 
  • Båda måste vara friska fysiskt och psykiskt. (Tidigare psykisk ohälsa accepteras inte.)
  • Kraftig övervikt accepteras inte. Gränsen går vid 29 i body mass index (BMI).
  • Båda måste ha deltagit i en föräldrarutbildning som varat minst 8 timmar.
  • En bakgrund med missbruk av alkohol eller droger accepteras inte.
  • Inga anmärkningar i belastningsregistret accepteras.
  • Flera barn i familjen tidigare accepteras.
  • I ansökan till Sydkorea krävs ett rekommendationsbrev från en präst/pastor som känner paret. 
  • Medgivandet måste gälla minst drygt 1 år då ansökan skickas till Sydkorea.
  • Man måste kunna ta emot ett barn vars mamma druckit alkohol under graviditeten. (Se vidare under fliken "Barn".)
  • Intyg från kommunen att den som gjort utredningen är behörig för detta.
  • Två psykologtester: Minnesota Multiphasic Inventory-2 (MMPI-2) och 16 PF ("The sixteen factor questionnaire").
  • De blivande föräldrarna ska visa intresse för Sydkoreas kultur och traditioner.
  • De familjer som tar emot barn som fyll två år ska kunna enklare ord och fraser på koreanska
Puh! Det är en diger lista! Men jag tror att vi har rött förutsättningar för att nå dessa krav. Förutom punkten BMI som skulle innebära att jag skulle behöva gå ner cirka 15 kilo... MEN med tanke på allt annat vi gått igenom så är det klart att jag skulle klara det om jag bara gav mig tusan på att lyckas!
 
Så.. från att ha varit likgiltig kring ursprungsland (det var jag typ igår) är jag nu mer sugen på just Sydkorea. men det är klart, det spelar ingen som helst roll egentligen! 
 
 
 
 
 
 
 
Koreamamma
2015-03-25 @ 16:18:43

Sydkorea är ett underbart och lätt land att resa till och vistas i. Och just nu är det dessutom ingen kö för att skicka ansökan
mvh Mamma till två fina barn från Sydkorea (tänka att just jag fick bli deras mamma :-))

Svar: Va kul att höra!Det där med kötid tycker jag är så krångligt. På AC:s hemsida står det att det är svårt att säga för närvarande och det är ju otroligt svårt att tolka =)
Tack för dina tankar!
None None




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

narlangtanblirforstor.blogg.se

En blogg om IVF-försök, adoptionsköer och om ofrivillig barnlöshet.

RSS 2.0