Reder ut oklarheter

Igår efter mitt inlägg kände jag mig så frustrerad. Jag som är en tvättäkta kontrollmänniska har lite svårt att inte veta vad som komma skall. Jag tog ytterligare en runda på adotionsorganisationernas hemsidor för att kolla länderna igen. Undrar för vilken gång i ordningen jag kollar? Jag har läst samma meningar gång efter annan och ändå så snurrar det bara... Det finns ju så många frågetecken! 
Att länderna har olika krav på de blivande föräldrarna är frustrerande och uppe på det, olika väntetid. Kontrollmänniskan i mig vill ha koll! 
 
Hade det inte varit för att kön är rädd lång i Sydafrika (10 par, 6 ensamstående i kö, vad nu det betyder i tid) hade det varit så mycket enklare. Sydafrika är ju ett land vi länge känt mycket för. Eller om Sydkorea inte hade haft BMI-gräns vid 29. Eller om jag inte varit överviktig.... 
 
Men det som ett led i frustrationen över att inte ha kontroll, eller rättare sagt full koll, bestämde jag mig för att sammanfatta ländernas krav och väntetid i en lista. Jag skrev kort ihop om vi uppfyllde kraven eller ej, samt väntetiden. Sedan sorterade jag dem imolika färger, grönt för de länder där i uppfyller kraven och väntan inte borde bli såååå lång, orange för om vi uppfyller kraven men väntan är lång, och röd för de länder där vi inte uppfyller kraven. 
En del länder är av olika skäl inte alls aktuella och då skrev jag inte in dem...
 
Detta blev resultatet! Säkert osammanhängande med egna påhittade förkortningar.. ,Ta det för vad det är :) 
 
 
 
Lina
2015-10-12 @ 23:14:09
URL: http://vartfanarstorken.blogspot.se

Så himla fiffigt att sortera dokumentet i färger så där! Jag hade bara ett worddokument som inte blev lika tydligt som här :)

Vi passade in både på St Lucy (Taiwan) och Sydkorea.Fler länder än så, men det var främst dessa två vi fastnade för.

Till Sydkorea kan väntan bli otroligt kort om man har tur, men för oss landade valet på St Lucy till slut och snart är vår ansökan dit sammanställd.

Vi har inte kunnat sätta fingret på varför vi inte valde landet med kortast kö när vi faktiskt passar in. Men det är väl, som så ofta, magkänslan. När vi väl tråcklat oss igenom alla de där nålsögonen, vilket land klappar vårt hjärta mest för? När vi väl hade bestämt oss spelade kötiden (mycket) mindre roll.

Barnens Vänner är förresten en riktigt fin organisation att ha att göra med tycker vi och deras öppenhjärtiga bemötande gjorde vårt val ganska lätt.

Varmt lycka till i letandet! <3

Svar: Tack för ditt svar!Vem vet, det kanske blir hjärtat som får avgöra ändå, fast att väntar känns fasligt lång.

Bara att döma av BV:s hemsida fick jag ett väldigt bra intryck. Det lyckades de bra med!

Tack för lyckönskandet, jag önskar er detsamma! <3
None None

Evelina
2015-10-13 @ 08:42:35

Ja det där med land val och uppfylla krav är en djungel. Men mitt tips är att ringa dem! Ibland finns där regler som inte ens står men som gör att man inte passar in. Vi siktade på Taiwan för vi uppfyllde alla krav som ståd på hemsidan men efter de läst hemutredningen funkade det inte alls så nu har vi hamnat i intressekön till Serbien och Vietnam. Så ring, dom är jätte trevliga att prata med och kan hjälpa er i landdjunglen 😉 Lycka till ❤️

Svar: Jag tänker också att det är bra att kontakta AC redan nu.På lördag ska jag på deras Tema-dag i Göteborg och då hoppas jag att få tillfälle att kolla läget lite med dem också!

Tack för tipsen!
None None

Tvaskablitre
2015-10-13 @ 19:51:58

Ibland säger huvudet en sak och hjärtat en annan. Förstår att det känns tufft att ställa sig i kö till ett land med lång väntetid även fast det är dit hjärtat säger att man ska. Processen är så lång även efter att man skickat ansökan och jag tror det blir lättare när man verkligen känner att detta var landet vi ville och inte har tanken "hm egentligen ville vi ju landet x". Även lättare sen tror jag när man ska förklara för sitt barn hur processen gick till. Lycka till med val av land. Vi adopterade via BFA och Taiwan.

Anna-Sara
2015-10-13 @ 23:13:03

Så spännande att ni snart har ett färdigt medgivande!
Jag kan också varmt rekommendera Barnens Vänner som adoptionsorganisation. Det kostar inte särskilt mycket att bli medlem där så det kan det vara värt även om ni skulle adoptera via AC. Det är nämligen så att ni via BV kan spara lite tid genom att redan innan ni fått medgivande börja samla lite dpkument som ni behöver för att skicka ansökan till det land ni ska adoptera ifrån. Man får en pärm med instruktioner redan när man betalt in avgiften och meddelat vilket land man är intresserad av.

Cornelia - Resan mot syskon
2015-10-30 @ 10:26:38
URL: http://resanmotsyskon.blogspot.se/

Det är verkligen inte lätt att välja! Det är så många olika konstiga saker man ställs inför och sen kan verkligheten vara och bli en helt annan. Det händer och förändras saker inom adoptionsvärlden hela tiden! Bar sen vi adopterade vår son 2013 har det hänt en hel del i Sydkorea. Tex att vi kunde skicka papperna direkt, förra gången väntade vi ett par år i kön, och väntan på BB blev bara två veckor, förra gången tog det fyra månader. Precis innan vi skulle skicka våra papper första gången så förändrades processen där jättemycket.

Förresten, har ni klurat ut hur ni ska göra med renoveringen och ekonomin? Jag har ett svagt minne om ett inlägg på Facebook som liknande dina frågor, det var kanske du? :) Fick du några bra svar? JAg tänker så här, det är så billigt att låna pengar idag att det nästan lönar sig mer än att använda sina kontanter. Ni kommer ändå behöva pengar till att betala alla adoptionskostnaderna och då kan ni ju ta de pengarna till det ist. Sen är det ju den sammantagna ekonomin de tittar på, ni har kanske bra inkomster och ett boende m.m. som är värt pengar. Vill ni inte låna hela summan så kan ni ju iaf låna en del av den så att ni inte tömmer sparkontot helt, det tror jag även att banken skulle rekommendera, man behöver ju ett buffertsparande :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

narlangtanblirforstor.blogg.se

En blogg om IVF-försök, adoptionsköer och om ofrivillig barnlöshet.

RSS 2.0