Väntande

Fast att vi inte väntat särskilt länge i våra Sverigeköer så känns det som en evighet. Jag kan tänka mig att det beror lite på ovissheten, vi vet ju inte riktigt hur lång Sverigeköandet kommer ta, eller vilket av länderna som kommer att bli vårt land. om vi ser till Sydafrika (som våra hjärtan bankar lite extra för) har tiderna varierat väldigt innan sökande har fått skicka papper. "Pratade" med en i en av Facebookgrupperna som hade stått i kö i två år och än inte fått skicka. Så länge vet jag inte om vi är villiga att vänta. 
Man kan ju följa vårt ärende i Adoptionscentrums kösystem och där håller jag full koll! Hittills har jag faktiskt kollat varje dag för att se om det händer något och några gånger har det faktiskt gjort det. En gång hamnade vi en plats längre ner i SA-kön men sedan dess har vi knappat in två platser och är nu nummer 12. Tyvärr har det än i år inte kommit några barnbesked men snart borde det ju komma några och då händer det nog lite i Sverigelistan. Det har dock kommit till min kännedom att några par som varit medlemmar i AC längre än oss avvaktar lite med medgivandeutredningen (för att undvika att slippa att förnya den om två år) tills de skulle komma längre fram i kön så med andra ord kommer vi med största sannolikhet att puttas bak några steg längre fram ändå. Tänk om man bara hade blivit medlemmar i AC tidigare, då hade vi kanske varit en av de som fått skicka höra papper till landet snart. Men men. Det är lätt att vara efterklok. 
 
När det gäller köerna i de andra länderna har det inte hänt så mycket där heller. I Madagaskar är vi nr 4 som tidigare. I Lesotho var vi ett tag tvåa men är nu trea och i Filippinerna hamnade vi häromdagen ett steg fram och är ni på tredje plats. 
 
Jag hoppas, hoppas, att vi till sommaren eller hösten är i närheten av att få skicka papper. Då skulle vi faktiskt känna oss rätt nöjda med väntetiden. Men det är klart, sedan väntar ett till ett och ett halvt år väntan i landet och då blir det ju spännande på riktigt! 
Veronica
2016-02-29 @ 14:49:56

Vi håller precis på med vår medgivandeutredning och har alltså en bra bit kvar... Men jag tänker att om jag följer din blogg så vet jag hela tiden vad som väntar :). Jag blev nyfiken på detta med facebookgruppen som du nämner. Är det en speciell för Sydafrika eller en allmän? Detta är som du märker inte riktigt en kommentar snarare en fråga så du får gärna svara mig i ett mejl. Ta hand om dig!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

narlangtanblirforstor.blogg.se

En blogg om IVF-försök, adoptionsköer och om ofrivillig barnlöshet.

RSS 2.0