Check check check!

Äntligen börjar de flesta av mina punkter på checklistan bli avbockade! Den där två sidor långa listan dessutom...
Idag fick vi utdragen från belastningsregistret och nu väntar vi bara på våra arbetsintyg, inkomsintyg samt på mannens läkarintyg. I måndags var vi hos vårdcentralen och tog nya provet och resultatet fick jag i fredags men makens uteblev av någon anledning. Håller verkligen tummarna för att det inte blivit något strul med dem... 
Under tiden ska vi också ta kort på oss i vårt hus. Finklätt ska det vara och skorna ska vara på minsann! Helt ska vi se ut att göra något, vi får väl se vad vi kan hitta på utan att det blir för uppstyrt.
 
Sedan ska vi skicka alla dokument till AC som kollar så att allt är som det ska och därefter ska allt till översättaren. Har haft kontakt med två översättare och det visade sig att priserna skiljde sig betydligt. Självklart valde vi den billigaste och håller tummarna för att han är duktigt trots det låga priset  :) 
Han behöver en eller två veckor på sig att översätta våra handlingar och när det är gjort ska de äntligen skickas till Madagaskar och vi är officiellt i kö! Förhoppningsvis blir detta någon gång i början av juni med lite flyt. 
 
I övrigt så börjar det bli mer påtagligt att vi faktiskt ska bli föräldrar. Vi har redan nu köpt en jättefin gammal växasäng som nu står i det blivande barnrummet. Helt plötligt känns det lite mer på riktigt och jag blir glad i hela mig när nag går förbi och ser den fina sängen. En underbar känsla som jag längtat länge efter! 
Så mycket mer är lite svårt att köpa nu eftersom vi inte vet åldern på barnet. Barn mellan 1 och 3 år har ju lite olika behov av saker om man säger så. Dock kan jag inte riktigt låta bli att spana efter barnvagn redan nu, det är ju ändå lite spännande att "få" titta och att det inte bara är drömmar som det varit tidigare. 
 
Ha det fint mina goa läsare! Och skriv gärna en liten kommentar, är ju lite nyfiken på vilka ni är! 
Anonym
2016-05-16 @ 19:21:26

Gött! Som jag skrivit innan i kommentar så håller jag maken på att adoptera från Sydafrika. Vi ska posta ansökan till AC idag! Köpte en fin växa säng igår. Håller på att kopiera allt i skrivande stund. Så vi är precis i samma fas som er. Kollade faktiskt även på barnvagn på nätet bara för att veta lite mer när det blir dax. Lycka till!

Svar: Va kul att vi ligger så lika i tiden! Och tänker lite samma med säng och barnvagn.
Var i Sverige bor ni?
None None

Anonym
2016-05-16 @ 20:38:41

Vi bor i Helsingborg i Skåne

Anonym
2016-05-16 @ 20:48:02

Så kul med några i samma sits som oss, vi ska snart börja vår föräldrarutbildning så vi har en bot kvar men vi hejar på er så länge! 😃😃

Svar: Var går ni föräldrautbildningen? Vi gick i Göteborg, för Emelie och var himla nöjda med den! Hoppas att den blir lika givande för er!! 😍
None None

Evelina
2016-05-17 @ 11:54:00

Va roligt att det rullar på😀 Ja det där med ta bilder är roligt och verkar vara lite olika från land till land hur de vill man ska se ut. När vi tog bilder till Indien skulle man inte se för uppklädd ut , utan lite mer "hemtrevligt" Haha ja men roligt var det 😊

Em
2016-05-18 @ 21:15:09
URL: http://vrstridochvgentilldig.blogg.se/

IVFare för tillfället här men man vet ju aldrig hur resan slutar för oss. Ramlade över din blogg av en slump och är ju super nyfiken på hur allt går till och såklart att få följa med er på denna resa på ett hörn😊 Fick nog även tipset på längtan bor i mina fotsteg på din blogg om jag inte minns fel. Den är färdigläst och jag grät krokodiltårar i slutet av lycka😊 än så länge är jag superfast i IVF träsket men man vet ju som sagt aldrig😊 tack för en bra blogg!

Cecilia
2016-05-19 @ 22:19:46
URL: http://cecilia.ekhemmanet.se

Madagaskar! Å så spännande! Er resa ska jag följa med på. All lycka! Hälsar Kenyamamma som återupptäcker bloggvärlden.

Svar: Tack för de fina orden! :)
None None

Linda
2016-05-25 @ 01:04:21

Hej! Jag och min man har gjort fyra IVF:er utan att lyckas så nu har vi bestämt oss för att ställa oss i kö för adoption. Hur är smartast att gå till väga? Kontakta kommunen för utredning först eller ställa sig i kö så fort som möjligt? Och hur väljer man adoptionsförmedling??
Förstår att det inte finns något facit men hur tänkte ni?
Tack för att du delar med dig av er resa på bloggen! Är inne här och kikar några gånger i veckan för att se om något nytt hänt. ☺️

Svar: Hej! En lätt fråga, ställ er i kö vid minsta fundering på att adoptera. Det datumet ni betalat in medlemsavgiften blir nämligen ert könummer. Vi ångrade oss att vi inte blev medlemmar tidigare för att komma längre fram i Sverigeköerna. Nu har det ju gått förhållandevis snabbt för oss ändå eftersom vi varit medlemmar i drygt ett år, men hade vi bestämt oss för Sydafrika t.ex. hade vi tyvärr varit låååångt bak i kön. Därefter kan det vara bra att kolla läget med kommunen, huruvida det är lång väntetid för utredning eller ej. Missa inte att ni behöver gå föräldrautbildningen också. Såå, jo, det är en hel del man behöver ha koll på.

När det gäller adoptionsförmedling valde vi AC pga de hade flest länder som vi uppfyllde kraven i. Har ni ett land ni är särskilt intresserade av kanske?

Det där med IVF sliter ju otroligt på en (vi gjorde tre st) men när vi väl tig steget och anmälde oss i AC var det en otrolig lättnadskönslor, helt plötligt visste vi att vi med största sannolikhet faktiskt skulle bli föräldrar.
Ett stort lycka till, till er!

(Fråga så mycket du bara vill)
None None

My
2016-05-26 @ 14:18:06

Hej, Hittade din blogg och blev glad över att se att ni ocksa ska adoptera fran Madagascar, ser fram emot att följa er resa:) Jag skulle gärna vilja ga med i Madagascar gruppen pa facebook, hur hittar jag den?

Linda
2016-05-27 @ 19:32:11

Hej igen! Tack för bra råd, nu har vi ställt oss i kö hos AC till att börja med, så spännande! Förstår att det är många steg och att vi har en lååååång väg framför oss men jag känner mig redan lättad och hoppfull. Stort tack och tack detsamma! Är som sagt väldigt spännande att följa er resa! :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

narlangtanblirforstor.blogg.se

En blogg om IVF-försök, adoptionsköer och om ofrivillig barnlöshet.

RSS 2.0