I sakta mak...

Helt otroligt men nu har det kommit ett till barnbesked från Madagskar! SÅÅÅ kul! Nu var det en liten flicka på ett 1 år och 8 månader väntar för ett par från norra Sverige. 
Vi har ju följts åt i snart ett år i en Facebookgrupp (några så klart längre men vi fick bli medlemmar först då) och man lär ju på ett sätt känna varann lite när man delar sina tankar och frågor med varandra. Det är ju hög igenkänningsfaktor på funderingarna och tankarna som andra delar med sig av. Vi sitter ju alla i samma sits. Just därför är det så himla roligt när det kommer barnbesked! Jag blir verkligen genuint glad för deras skull, inte alls avundsjuk eller missunsam på något sätt. Dessutom så innebär ju alla barnbesked att det är närmare tills det blir VÅR TUR!
 
Tankarna kommer nu på hur jag själv skulle reagera när samtalet kommer. DET SAMTALET. Jag föreställer mig att jag med hjärtat i halsgropen svarar i telefonen, hör att det är AC och försöker att intala mig själv att det inte behöver innebära barnbesked bara för att de ringer. Antagligen kommer jag inte kunna lura mig själv och besvikelsen skulle vara väldigt stor om det gällde något annat. Men NÄR de ringer och berättar om att det finns ett/två barn till oss tror jag att jag skulle behöva att personen som ringer upprepar det den precis sagt för att jag verkligen ska tro att jag hört rätt. Antagligen kommer jag dessutom ha avslutat samtalet UTAN att ens komma ihåg vad personen sa, bortsett från det viktigaste så klart. 
Förmodligen är jag på jobbet, kanske på lektion så då missar jag ju antagligen samtalet. Jag kommer antagligen att studsa av lycka och inte veta vad jag ska göra. Ringa och berätta för mamma istället för Petter, min man,  till exempel. När vi hade kommit hem skulle vi säkert bara kramats och gråtit ikapp... Ringt runt och smsat till våra familjer och vänner. Och antagligen ställt oss frågan: "vad gör vi nu då?" "var börjar vi?"....
 
Vi får väl se om det blir som jag tror =)
 
Just nu är vi alltså nr 3 i listan, vi har två par "före" oss. Det paret som nu står först har sedan tidigare ett barn och enligt Hector på AC kan det ibland ta lite längre tid eftersom de på Madagaskar brukar vänta in så att det andra barnet kommer från samma ställe. Och när det gäller syskon är vi ju de enda med syskonmedgivande, vad jag vet. 
I år har det hittills då kommit hem 1 barn men 3 till kommer ju hem innan året är slut. De tre senaste åren har det kommit 5 barn så nu hoppas vi att statistiken för 2017 inte ska gå ner utan kanske tom höjas! 
Hoppet om att bli föräldrar i år börjar sakta med säkert försvinna, men man vet ju aldrig. Kaaaanske <3 Det hade ju varit helt underbart att få fira jul som en HEL familj. HOPPAS! 
 


Tack för att ni läser! 
Och för att några av er kommenterar ibland. Jag blir så glad!
Sanna
2017-06-05 @ 10:51:52

Härligt, glad för er att det går framåt! Följer med din blogg nu som då. Det är ju lättare att vara glad för andra då man vet att man står i kö och snart är det er tur! Jämfört med IVF då där inget kösystem finns :P Hoppas det går snabbt för er! Vi kör fortfarande IVF, jobbigt att se på då alla andra lyckas på första försöket. Jag tror ni får fira jul som en hel liten familj!!<3

Svar: Tack för dina fina ord! <3 Ivf är bra kämpigt alltså, en känslomässig bergochdalbana utan tvekan. Ångrar inte att vi gjort det men vill inte göra om det fast att vi vet att det finns en viss chans att vi lyckas...
Ett stort lycka till!
None None

F.
2017-06-08 @ 14:52:41

Hej! Hittade precis din blogg och skulle så himla gärna vilja komma i kontakt med dig. Scannat nätet febrilt senaste dagarna efter någon med lite insikt i adoption från Madagaskar. Försöker fatta livsbeslutet som ni nyligen gjort. Mejla supergärna!

Livet innan dig - en blogg om ofrivillig barnlöshet
2017-07-26 @ 20:45:35
URL: http://nouw.com/livetinnandig

Jag följer din blogg med spänning. Min man och jag ska börja med IVF till hösten, med allt vad det innebär, men tankar på adoption finns också där i bakgrunden. Vi försöker att inte låsa oss vid bara ett alternativ utan att hålla flera vägar öppna. Känner att jag mår bättre när jag tänker så också.

Stort lycka till med allt.

Svar: Va kul att du följer min blogg. Tyvärr är det lite tyst här just nu men lovar att bättra mig! Har mycket tankar och funderingar som jag behöver få präntat ner :)
Spännande med IVF, jag minns fortfarande tydligt mitt pirr inför att få börja. ÄNTLIGEN skulle vi komma att steg närmare en liten bebis. All lycka till för er!
MEN! Har nu tankar om adoption tycker jag att ni redan nu, om ni inte gjort det redan, anmäler er till en adoptionsorganisation. Då får vi ett "startnummer" från dagen då ni blev medlemmar och om adoption längre fram skulle bli aktuellt har ni ett lägre könummer. Vi ångrar oss lite att vi inte anmälde oss tidigare utan väntade tills det var definitivt. Hade vi anmält oss direkt hade vi antagligen redan nu varit föräldrar. Hör av er om ni undrar mer!
Kramar
None None

Sofia
2017-08-19 @ 18:49:11

Spännande att följa din blogg. Har du och din man ett bra förhållande trots allt som ni gått igenom? Allt sådant kan ju tära på kärlekslivet. Är din man lika sugen på barn som du är? Håller tummarna att ni får hämta hem en liten snart!

Svar: Hej!
Tack för din kommentar och tummhållning.:)
Allt det här har ju varit en process, det har verkligen gått upp och ner men vi har alltid kämpat på TILLSAMMANS. Under IVF-perioden var det ju rätt tungt psykiskt men på något sätt växte vi oss starkare ihop. Jag tror absolut att ofrivillig barnlöshet tär på alla förhållande till och från, men över lag är jag förvånad att vi klarade detta mycket bra. Kanske klarade/klarar vi det så bra just för att vi vill detta så mycket båda två och det har liksom inte funnits något annat alternativ än att bita ihop och kämpa tillsammans. Men absout att jag förstår att en sådan här livsskris faktiskt tar knäcken på flera förhållanden.
None None

J Crona
2017-08-25 @ 20:19:24

Vad spännande läsning! Jag håller alla tummar för er. Jag och min man har fått hem vår älskling från syd Afrika och vi njuter verkligen. Hur mår du och din man? Har allt detta varit påfrestande för er, eller har ni blivit starkare tillsammans? Sådant här kan ju tära oerhört, pratar av egen erfarenhet.

Sofia
2017-08-26 @ 12:11:54

Skönt att läsa att ni klarade det ihop. Här blev det tvärtom. Tyvärr så blev IVF tydligen allt för påfrestande så det blev för stora sprickor för att orka rädda förhållandet. Barnlöshet känns som ett straff från högre makter tyvärr.

Svar: Förstår verkligen att en del förhållanden inte håller på grund av de påfrestningarna. Inte nog med att man då kämpar med barnlösheten men förhållandet måste ju vårdas också. Hoppas att du trots omständigheterna mår okej och att du tar dig igenom detta. All lycka till dig.
Stora kramar
None None

Sofia
2017-08-26 @ 12:11:55

Skönt att läsa att ni klarade det ihop. Här blev det tvärtom. Tyvärr så blev IVF tydligen allt för påfrestande så det blev för stora sprickor för att orka rädda förhållandet. Barnlöshet känns som ett straff från högre makter tyvärr.

Anonym
2017-09-04 @ 20:30:02

Det har varit tyst länge nu. Inga nyheter?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

narlangtanblirforstor.blogg.se

En blogg om IVF-försök, adoptionsköer och om ofrivillig barnlöshet.

RSS 2.0